PACIENTŲ TEISĖS IR PAREIGOS VŠĮ TRAKŲ RAJONO SVEIKATOS CENTRE
Pacientų teises ir pareigas reglamentuoja Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas ir / ar viešosios įstaigos Trakų rajono sveikatos centro Vidaus tvarkos taisyklės
PACIENTAS TURI TEISĘ:
- gauti kokybiškas asmens sveikatos priežiūros paslaugas;
- gauti informaciją apie sveikatos priežiūros įstaigose teikiamas paslaugas, jų kainas ir galimybes jomis pasinaudoti;
- gauti informaciją apie jam sveikatos priežiūros paslaugas teikiantį sveikatos priežiūros specialistą (vardą, pavardę, pareigas) ir informaciją apie jo profesinę kvalifikaciją;
- į savo garbės ir orumo nežeminančias sąlygas ir pagarbų sveikatos priežiūros specialistų elgesį;
- būti prižiūrimas ir numirti pagarboje;
- į mokslu pagrįstas nuskausminančiąsias priemones, kad pacientas nekentėtų dėl savo sveikatos sutrikimų;
- rinktis jam paslaugas teiksiantį sveikatos priežiūros specialistą, jei tai nepažeidžia kitų pacientų teisių ar VšĮ TRSC darbo tvarką reglamentuojančių dokumentų bei darbuotojo teisių;
- sužinoti kito specialisto nuomonę apie savo sveikatos būklę ir siūlomą gydymą;
- teisę į informaciją teisės aktų ir VšĮ TRSC vidaus tvarkos taisyklių nustatyta tvarka apie savo sveikatos būklę, ligos diagnozę, sveikatos priežiūros įstaigoje taikomus ar gydytojui žinomus kitus gydymo ar tyrimo būdus, galimą riziką, komplikacijas, šalutinį poveikį, gydymo prognozę ir kitas aplinkybes, kurios gali turėti įtakos paciento apsisprendimui sutikti ar atsisakyti siūlomo gydymo, taip pat apie padarinius atsisakius siūlomo gydymo. Šią informaciją pacientui gydytojas turi pateikti atsižvelgdamas į jo amžių ir sveikatos būklę, jam suprantama forma, paaiškindamas specialius medicinos terminus;
- raštu atsisakyti gauti informaciją apie savo sveikatos būklę, ligos diagnozę, sveikatos priežiūros įstaigoje taikomus ar gydytojui žinomus kitus gydymo ar tyrimo būdus, galimą riziką, komplikacijas, šalutinį poveikį, gydymo prognozę. Atsisakymą informacijos pacientas turi aiškiai išreikšti ir patvirtinti parašu. Šie informacijos pateikimo pacientui apribojimai netaikomi, kai dėl paciento atsisakymo gauti informaciją gali atsirasti žalingų padarinių pacientui ar kitiems asmenims;
- susipažinti su įrašais savo medicinos dokumentuose, gauti jų kopijas, diagnozės ir gydymo aprašymus;
- į privataus gyvenimo neliečiamumą;
- į žalos atlyginimą;
- pacientas turi kitas teises, numatytas Lietuvos Respublikos teisės aktuose.
Pacientas privalo:
- rūpintis savo sveikata, sąžiningai naudotis savo teisėmis, jomis nepiktnaudžiauti, bendradarbiauti su sveikatos priežiūros įstaigos specialistais ir darbuotojais;
- pasirašytinai susipažinti su VšĮ TRSC vidaus tvarkos taisyklėmis, kitais VšĮ TRSC vidaus dokumentais ir vykdyti juose nurodytas pareigas;
- kiek įstengdamas suteikti sveikatos priežiūros specialistams informaciją apie savo sveikatą, persirgtas ligas, atliktas operacijas, vartotus ir vartojamus vaistus, alergines reakcijas, genetinį paveldimumą ir kitus pacientui žinomus duomenis, reikalingus tinkamai suteikti sveikatos priežiūros paslaugas;
- vykdyti sveikatos priežiūros specialistų paskyrimus ir rekomendacijas arba teisės aktų nustatyta tvarka atsisakyti paskirtų sveikatos priežiūros paslaugų. Pacientas privalo informuoti sveikatos priežiūros specialistus apie nukrypimus nuo paskyrimų ar nustatyto režimo, dėl kurių jis davė sutikimą;
- gavęs informaciją apie jam skiriamas sveikatos priežiūros paslaugas, teisės aktų nustatytais atvejais, savo sutikimą ar atsisakymą dėl šių sveikatos priežiūros paslaugų suteikimo patvirtinti raštu;
- užsiregistravęs planinei asmens sveikatos priežiūros paslaugai gauti, tačiau negalintis atvykti nustatytu laiku, privalo apie tai informuoti VšĮ TRSC ne vėliau kaip prieš dvidešimt keturias valandas iki numatomo paslaugos gavimo laiko pradžios. Apie negalėjimą atvykti pacientas privalo pranešti registratūros telefonais ar kitomis ryšio priemonėmis.
- pagarbiai ir deramai elgtis su visais VšĮ TRSC darbuotojais ir kitais pacientais, savo veiksmais nediskriminuoti ir nežeminti VšĮ TRSC darbuotojų, kitų pacientų, lankytojų garbės ir orumo, gerbti jų teises;
- tausoti, saugoti ir laiku grąžinti gautą VšĮ TRSC turtą bei nustatyta tvarka atlyginti dėl jų kaltės padarytą žalą VšĮ TRSC;
- saugoti savo asmeninius daiktus;
- laiku ir pilnai sumokėti už konsultacijas ir gydymą pagal galiojančius įkainius (jei paslaugos yra neapmokamos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka);
- pateikti asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus, norėdamas gauti sveikatos priežiūros paslaugas.
Ligoninėje besigydantiems (hospitalizuotiems) pacientams privaloma:
- skyriuje laikytis nustatytos dienotvarkės/gydymo režimo, be leidimo neišeiti iš skyriaus ir ligoninės teritorijos, o išeinant iš skyriaus, informuoti palatos ar budintįjį slaugytoją;
- laikytis asmens higienos reikalavimų, palaikyti švarą ir tvarką;
- informuoti slaugos specialistą prieš naudojimąsi vonia / dušu;
- jeigu leidžia sveikatos būklė, savarankiškai tvarkyti savo lovą ir spintelę;
- pacientai spintelėje gali laikyti tik negendančius maisto produktus, vandenį ir gaiviuosius gėrimus. Greitai gendančius maisto produktus pacientas privalo laikyti šaldytuve pagal nustatytą tvarką. Ligoninės personalas turi pareigą prižiūrėti ir tvarkyti pacientų spinteles.
- atsargiai ir saugiai elgtis savo ir aplinkinių atžvilgiu (nesėdėti ant palangės, nepersisverti per langą, atsargiai keltis ir lipti iš lovos, avėti patogią neslystančiu padu avalynę, naudotis pagalbinėmis slaugos priemonėmis, kreiptis pagalbos į personalą ir kt.);
- bendradarbiauti su sveikatos priežiūros paslaugas paskyrusiu ar teikiančiu sveikatos priežiūros specialistu, vykdyti jo paskyrimus ir rekomendacijas arba raštu atsisakyti paskirtų sveikatos priežiūros paslaugų;
- tinkamai elgtis su ligoninės įrengimais ir inventoriumi, tausoti ligoninės turtą;
- laikytis priešgaisrinės ir elektros saugos taisyklių.
Ligoninėje besigydantiems (hospitalizuotiems) pacientams draudžiama:
- savavališkai lankytis kituose ligoninės skyriuose;
- rūkyti, laikyti ir vartoti alkoholinius gėrimus, psichotropines medžiagas;
- žaisti azartinius žaidimus;
- įsivesti (įsinešti) gyvūnus;
- gadinti VšĮ TRSC turtą;
- triukšmauti ar trikdyti viešąją rimtį ir tvarką, taip pat bet kokiais kitais veiksmais kelti grėsmę savo ir/ar kitų asmenų sveikatai ar gyvybei, nusižengti viešajai tvarkai ar gerai moralei.
- trukdyti kitiems pacientams ir VšĮ TRSC darbuotojams;
- nesilaikyti nustatytos skyriaus dienotvarkės, režimo, dietos reikalavimų;
- laikyti maisto produktus ne tam skirtose vietose (pvz., ant spintelių, palangių ir kt.);
- naudotis radijo aparatais, kitokiais grotuvais ir televizoriais, kompiuteriais, planšetėmis, jeigu tam prieštarauja kiti palatos pacientai;
- palikti be priežiūros įjungtus elektros prietaisus;
- gulėti lovose apsirengus viršutinius drabužius, su avalyne, lauko galvos apdangalu;
- naudotis kitomis lovomis, jų patalyne;
- turėti su savimi ginklą (pvz., šaunamąjį arba šaltąjį ir kt.).
- vartoti vaistus be gydytojo žinios.
- Nerekomenduojama atsinešti į ligoninę didelių pinigų sumų, juvelyrinių dirbinių ir kitų vertingų daiktų, kadangi VšĮ TRSC personalas neatsako už jų saugumą.
- Pacientams (jų atstovams), kartu su pacientu atvykusiems asmenims, lankytojams draudžiama filmuoti, fotografuoti, daryti garso įrašus VšĮ TRSC patalpose ir teritorijoje, jei tai trukdo VšĮ TRSC personalui atlikti slaugos ir gydymo veiksmus ar kitaip pažeidžia kitų asmenų privatumą. Reanimacijos ir intensyvios terapijos skyriuje, Priėmimo – skubios pagalbos skyriaus pacientų apžiūros patalpose, VšĮ TRSC skyrių palatose draudžiama filmuoti, fotografuoti, daryti garso įrašus visais atvejai. Asmenys, pažeidę šiuos reikalavimus, gali būti paprašyti palikti VšĮ TRSC patalpas/teritoriją.
- Gali būti atsisakyta teikti sveikatos priežiūros paslaugą pacientui arba paslaugos teikimas gali būti nutrauktas, jeigu paciento veiksmai kelia grėsmę sveikatos priežiūros specialisto, kito teikiant sveikatos priežiūros paslaugą dalyvaujančio sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojo ir (ar) kitų pacientų sveikatai ar gyvybei, taip pat jeigu pacientas asmens sveikatos priežiūros įstaigoje ar kitoje vietoje, kurioje jam turi būti pradėtos teikti arba teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, nederamu ir nepagarbiu elgesiu žemina asmens sveikatos priežiūros specialisto garbę ir orumą ir tai trukdo jam ir (arba) kitiems pacientams teikti kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas, išskyrus atvejus, kai nederamą ir nepagarbų elgesį lemia jo sveikatos būklė ir (arba) kai jam teikiama būtinoji medicinos pagalba. Kai teikiama būtinoji medicinos pagalba, nepradėti teikti sveikatos priežiūros paslaugos arba sustabdyti jos teikimą galima tik tuo atveju, kai pacientas savo veiksmais kelia grėsmę sveikatos priežiūros specialisto, kito teikiant sveikatos priežiūros paslaugą dalyvaujančio sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojo ir (ar) kitų pacientų sveikatai ar gyvybei ir kai yra išnaudotos visos galimybės pašalinti šią grėsmę arba tokių galimybių nėra. Pašalinus šią grėsmę arba jai išnykus, būtinoji medicinos pagalba turi būti pradėta teikti arba tęsiama nedelsiant. Su atsisakymo teikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir jų teikimo nutraukimo tvarka galite susipažinti čia.